Síla působí většinou tak, že jedno těleso tlačí, přitahuje či odpuzuje jiné těleso.
Děje-li se ZÁROVEŇ:
1. na těleso působí síla
2. kvůli ní se
těleso posunuje
tak ta síla
koná PRÁCI.
(směr síly = směr pohybu!)
Konání práce - např:
Práci nekonám:
děj | směr síly | směr pohybu | koná práci? |
tlačím do stěny | —> | - | ne |
táhnu sáně | ——>> | ——>> | ano |
Do uvedené tabulky doplň: padá jablko, nesu talíř (rovně), zarazím stanový kolík, otevřu dveře (klikou), magnetem přitáhnu hřebík, nabitá mikina se ke mně přitáhne, magnety se odpuzují (nad sebou), nabitý monitor drží zrnko prachu.
Do uvedené tabulky doplň: Tažení valníku, pád jablka, přitažení
magnetu k nástěnce, váza tlačí na stůl, pružina "vystřelí" kuličku, nabitý balónek se oddálí od
nabité mikiny, tlačení kočárku, auto jede setrvačností..
Kviz:
Práce-koná se-brambor Práce-koná se-auto
Práce je fyzikální veličina. | |
Značka: | W (work) |
Základní jednotka: | 1 J (Joule)
[džaul], J.P.Joule kJ, MJ … |
Práci 1 J vykonám, když např. po dráze 1 m posunu těleso silou 1N.
Práci 100 J vykonám např:
zvednu těleso: | 100 g závaží | 1 kg | 10 l kanystr |
silou: | 1 N | 10 N | 100 N |
do výšky: | 100 m | 10 m | 1 m |
POZN: Výstup po schodech, žebříku: dráha s = pouze změna výšky (nepočítám vodorovný směr).
Urči práci, když síla zvedne těleso po dráze:
síla | 1 N | 1 N | 2 N | 2 N | 10 N |
délka | 1 m | 2 m | 1 m | 3 m | 20 m |
PRÁCE | 1 J | 2 J | 2 J | 6 J | 200 J |
W = F.s |
W = práce, vykonaná silou F, když posunula těleso o dráhu s.
PŘ: Kabina výtahu (300 kg) vyvezla 4 lidi (každý
80 kg) do 20 m výšky. Jakou práci vykonal motor výtahu?
m = 620 kg; s = 20 m; W = ? J
W = F.s |
m = 300 + 4*80 = 620 kg |
Motor výtahu vykonal při vyvezení kabiny práci 124 kJ.
Stejnou práci bych vykonal vytažením např.: 1 N do výšky 124000 m; 124000 N do výšky 1 m…
Video: práce+výk+en-ČT
Do uvedené tabulky doplň: pružina přitáhla dvířka, balón se kutálí (rovně), koule porazila kuželku, magnet jeřábu přitáhl šrot, kladivo zarazilo hřebík.
Úkol: Jakou práci vykonají tvé svaly při výstupu do 4 patra budovy? (každé patro ~4m)
Vzorcem W = F.s naplníme pomocný "trojúhelník":
W |
F . s |
Úkol: Pavel vykonal práci 90 kJ (po dráze 1 km táhl vozík). Jakou silou táhl?
Úkol: Baterie vozítka má posledních 600 J. Jak daleko vozítko dojede, pohybuje-li se silou 3 N?
W = 600 J; F = 3 N; s = ? m
s = W/F
s = 600/3
s = 200 m
Vozítko ujede (na posledních 600 J) už jen 200 m.
Úkol: Při zvedání kbelíku (12 kg) jsem vykonal práci 600 J. Jak vysoko jsem jej zvedl?
Práce vykonaná pomocí páky (kladky) je stejně velká, jako práce vykonaná bez ní.
Jejich pomocí pouze působím pohodlněji (např. táhnu
dolů) či menší silou (ale po větší dráze).
viz
obrázky
PŘ: pákou (či kladkou) zvedám těleso 10× menší silou. Dráha mého působení
bude proto 10× větší.
Doplň: pákou jsem působil 15× menší silou, proto jsem působil
po… 15× delší dráze.
Na kladce jsem tahal 20× delší provaz proto… že jsem
působil… 20× menší silou.
Úkol: Baterie vykonala práci 12 kJ - motor zvedl závaží do výšky 60 m Jakou silou?
W = 12000 J; s = 60 m; F = ? N
F = W/s |
|
12 kJ = 12000 J |
Závaží jsme zvedali silou 200 N.
Úkol: Člověk hmotnosti 90 kg stoupá vzhůru - vykoná práci 18 kJ. Jak vysoko vystoupal?
m = 90 kg; W = 18 kJ; s = ? m
s = W/F |
|
F = m.g |
|
18 kJ = 18 000 J |
Člověk vystoupal vzhůru o 20 m.
Úkol: Jakou práci vykoná Země přitažením 100 kg těžkého parašutisty z výšky 3,5 km? (je to zároveň práce na …)
Spočti, jakou práci vykonáme:
- zvednutím boku auta pomocí heveru do výšky 25 cm (zvedám ~400 kg)
- tlačením kočárku silou 70 N po dráze 2 km
- výstupem na 700 m vysoký kopec (člověk ~60 kg)
PŘ: Spočti práci při naložení 30
kbelíků písku do výšky 1,5 m (hmotnost kbelíku:~2kg, písku v něm: ~10 kg.
m = 30×(2+10) = 360 kg; s = 1,5 m; W = ? J
Wcelk = F.s |
Fcelk = m.g |
Celková práce k naložení 30 kbelíků s pískem je 5400 J.
Užitečná práce = práce na naložení samotného
písku:
m = 30×(10) = 300 kg; s = 1,5 m; W = ? J
Wužit = F.s |
Fužit = m.g |
Užitečně (k naložení písku) jsme vykonali práci
4500 J.
Zbylých 900 J (= 5400 - 4500) je neužitečná (~zbytečná) práce na zdvižení 30
samotných kbelíků.
PŘ: Náklaďák vyvezl na 400 m vysoký kopec 250 krabic (po 20 kg). Jak velkou práci vykonal?
PŘ: Pro 20 kg těžký balík vyrazím: a) pěšky, b) s vozíkem těžkým
10 kg, c) autem (1000 kg), d) náklaďákem (10 t) - počítej 1 cestu, převýšení 50
m.
Porovnej užitečné a zbytečné práce.
Ničíme přírodu, konáme-li "zbytečnou" práci?
Udává práci, kterou těleso vykoná za 1 s.
výkon [W] | za 1 s stihne práci [J] |
1 2 1000 |
1 2 1000 |
Představa: 1 W ~ za 1 s vykoná práci 1 J
výkon znamená:
- práci vykoná rychleji (závodní auto dojede dříve…)
- za daný čas vykoná větší práci (kamion doveze větší
náklad, než os. auto…)
Výkon je fyzikální veličina. | |
Značka: | P (power) |
Základní jednotka: | 1 W (Watt)
James Watt (kW, MW, mW) |
Výkon nám říká, jak rychle umí (stroj, člověk) konat práci.
Seřaď podle velikosti výkonu: člověk, tanker, vysavač, lokomotiva, mixér, auto, náklaďák. (mixér, člověk, auto, náklaďák, lokomotiva, tanker)
Jakou práci vykonají tvé svaly při výstupu na Sněžku (~1600 m) z
nadmořské výšky 600 m n. m.?
Na řádky pod sebe napiš "práce" a "výkon". Připiš na správný řádek:
P, W, Joule, Watt, posun tělesa silou, rychlost konání práce.
P = | W ––– t |
P = výkon tělesa, které práci W vykoná za čas t.
Jednotky pro: | W | t | P |
J | s | W | |
kJ | s | kW |
PŘ: Motor vykonal za 6 s práci 2400 J. Jaký výkon odevzdával?
W = 2400 J; t = 6 s; P = ? W
P = W/t
P = 2400:6
P = 400 W
Motor podával výkon 400 W.
tedy každou sekundu stihl vykonat práci 400 J
Říkáme: těleso působí silou, koná práci, podává výkon.
*Jaký výkon podal 90 kg turista, když za 5 h vystoupal o 1100 m?
PŘ: Urči výkon 93 kg člověka, který za 18 s vyběhl do 4. patra (do výšky 16 m).
m = 93 kg; t = 18 s; s = 16 m; P = ? W
P = W/t | W = Fg.s | Fg = m.g | |||
P = 14880/18 | W = 930.16 | Fg = 93.10 | |||
P = 827 W | W = 14880 J | Fg = 930 N |
Při vyběhnutí do schodů podávaly svaly výkon 827 W.
PŘ: V době 750 - 930 vyzvedl výtah 30 bloků (po 2 t) do výšky 30 m. Jaký výkon podával motor?
t = 1:40 h; m = (30×2)t; s = 30 m; P = ?
P = W/t | t = 1:40 h = 100 min = 6000 s | W = Fg.s | Fg = m.g | |||
P = 18 000 000/6000 | m = 30×2 t = 60 t = 60000 kg | W = 600 000.30 | Fg = 60000.10 | |||
P = 3000 W | W = 18 000 000 J | Fg = 600 000 N |
Výtah podává výkon 3000 W
PŘ: Jaký výkon podal bagr, který za 10 min naložil 15 t zeminy do výšky 3 m?
POZN: Výslednici F lze nahradit složkami F1
a F2.
Ve směru F2 se nic neposunuje - práci koná pouze složka F1.
Přiřaď na řádky "PRÁCE W" a "Výkon P" pojmy: vynaložil 20 J na zvednutí, odevzdával 50 W, práci konal rychle, táhl vůz silou 200 N, vykonal … 20 J, podával … 70 W.
PŘ: Jaký výkon podával motor, který zvedl za 20 s náklad 300 kg
do výšky 40 m?
PŘ: Jaký výkon podává el. proud, když za 3 s vykoná práci 900 J?
Ze vzorce | P = | W | vytvoříme pomůcku: | W |
t | P . t |
Zakrytím počítané veličiny zbude pravá strana vzorce: | W = P.t -
dříve jsme počítali W = F.s - vhodný vzorec vyberu podle zadaných veličin t = W/P |
PŘ: Jakou práci vykoná motor 1000 W za 2 s?
PŘ: Za jak dlouho motor 5 kW vykoná práci 25000 J?
Představa: Výkon 5000 W ~ práce 5000 J je vykonána za 1 s.
PŘ: Jakou práci vykoná 2 kW motor (nebo el. proud do varné konvice) za 1 minutu?
PŘ: Za jak dlouho vytáhne motor jeřábu (5 kW) kabinu (400 kg) do 20 m výšky?
Z rychlosti tělesa a síly nutné k pohybu lze spočítat výkon např. motoru:
P = F.v |
P = výkon např. motoru, když silou F táhne vozidlo rychlostí v.
PŘ: Urči výkon motoru kamionu - silou 6000 N jej
veze rychlostí 108 km/h.
F= 6000 N; v = 108 km/h; P = ?
P = F.v
v = 108 km/h = 30 m/s
P = 6000.30
P = 180 000 W = 180 kW
Motor tohoto kamionu při jízdě podává výkon 180 kW.
PŘ: Jakou práci vykoná motor auta (40 kW) za 50 minut?
PŘ: *Za jak dlouho vyveze motor (40 kW) auto (1000 kg) na 200 m vysoký kopec?
Výkony
mobil, wifi | pár mW | |
úsporná žárovka | 11 W | |
varná konvice | 2 kW | ~2,7 k |
benzinová sekačka, malý motocykl |
5 kW | ~6,7 k |
obyčejné osobní auto | 50 kW | ~67 k |
nákladní auto | stovky kW | |
lokomotiva | MW | |
jaderná elektrárna | GW |
Výkon sportovce: Trénovaný
sportovec je schopen krátkodobě
podávat výkon téměř 2000 W (viz
Wikipedia).
Hodnota výkonu 5 W/kg váhy sportovce: sportovec 70 kg × 5 W/kg = 350 W
(po dobu jedné hodiny podává tento výkon).
1 kW = 1,3 k (koně)
1 k (kůň) = 0,75 kW
wiki
[kW] | ––> ×1,3 ––> <–– ×0,75 <–– |
[k] |
PŘ:Turista (90 kg) vystoupal na 400 m vysoký kopec za 1 h. Jaký
výkon podával?
PŘ:Za jak dlouho vyjede 500 kg výtah do 120 m vysoké stanice, má-li motor výkon
10 kW?
PŘ:Převeď: Pauto=50 kW = 65… k
Pmotorka = 20 k = 15… kW
4 koně táhnou jako motor výkonu 3…kW.
Zvednuté těleso při pádu vykoná práci
(díra v zemi, rozbití tělesa…).
Rozjeté auto při nárazu vykoná práci (pomačká karoserii, zlomí strom…).
Energie je schopnost tělesa např:
Těleso musíme uvolnit, aby mohlo vykonat práci (zavěšené, magnet blízko jiného…).
Energie je fyzikální veličina. | |
Značka: | E |
Základní jednotka: Vedlejší jednotky: |
1 J (Joule) kJ, MJ |
Proto, že se mění na práci, má také jednotku Joule.
DÚ: 100 g ………… (napiš potravinu+název
např. jogurt Florian,
tatranka, sušenka BeBe, Sprite - vyber si) mi
dodá energii ………… (číslo + jednotka).
Díky této energii mohu vykonat práci ………… (číslo + jednotka)
Vykonáním této práce bych vystoupil(a) do výšky: (vyplň do
tohoto formuláře).
PŘ: Do sloupců "Má energii?" a "Má-li, na co se může přeměnit?" jablko na stromě, ležící kámen, stlačená pružina, magnet na plechu, nabitý balónek poblíž pravítka, padající míč, natažená guma, ponořený míč …
Kviz Energie1-představa
PŘ: Za jak dlouho vykoná 3 kW motor práci 21 MJ? (výsledek
zaokrouhli na hodiny)
*PŘ: Jakou "silou" se pohybuje plavec, který podává výkon
200 W
a dráhu 50 m tak uplave za 25 s?
Pohybová = kinetická.
Je energie, kterou má každé pohybující se těleso (loď,
atom…).
Může (nemusí) ji přeměnit na práci (deformace auta při nárazu…) či jinou formu energie
(teplo brzd).
Závisí na:
těleso | Ek závisí na | Ek přemění na práci | Ek přemění na jinou energii |
kladivo při úderu | rychlost, hmotnost kladiva | zatlučení hřebíku, rozbití kamene | zahřátí materiálu, jiskra |
běžící žák | rychlost, hmotnost žáka | proražení dveří, posunutí lavice | odstrčení spolužáka |
tágo při úderu | rychlost, hmotnost tága | poškození stolu | pohyb kulečníkové koule |
POZN: 2×větší rychlost->4×větší Ek
Úkol: Má/nemá Ek: holub jde pěšky, stojící výtah, Země, ty (teď), vrtulník "visící" nad místem, zaparkovaný náklaďák, lavina, *teď vzhůru vyhozený míč (+uveď práci a jinou E, na kterou ji lze přeměnit).
Úkol: Jak zvětšit Ek: tanker, auto, kladivo …
Úkol: Porovnej energii diabolky (vzduchovka) vystřelené | hozené rukou.
Polohová = potenciální.
Potenciální = možný, uskutečnitelný.
Má ji každé těleso, které po uvolnění bude např. někam přitahováno (tj. může
konat práci).
Polohovou energii má těleso vždy vzhledem k jinému tělesu (k Zemi,
magnetu…).
Druhy polohové energie:
těleso | Ep závisí na | Ep přemění na práci | Ep přemění na jinou energii |
2 artisté ve výšce | výška nad zemí, hmotnost artistů | prasknutí prkna | ohnutí prkna k "vystřelení" druhého artisty |
sníh na svahu | – / / – – / / – sněhu | polámání lesa | pohyb laviny |
2 stejné póly magnetu blízko sebe | vzdálenost magnetu, síla magnetu | odvezení druhého magnetu s autíčkem | vytvoření el. proudu pohybem magnetu |
šrot blízko magnetu | – / / – – / / – | přitažení šrotu | zvuk při nárazu šrotu do magnetu |
bouřkový mrak | velikost náboje, vzdálenost od jiného náboje | přesun mraku | blesk |
svlékaný svetr blízko mě | – / / – – / / – těla | přitažení svetru | jiskra |
stlačená pružina | natažení, tuhost pružiny | vytlačení náboje vzduchovky | pohyb autíčka, hodinových ruček |
natažená guma (praku) | – / / – – / / – gumy | otáčení vrtule letadla | pohyb vystřeleného kamínku |
Úkol: Do sloupců MÁ Ep/NEMÁ Ep/MÁ Ek/NEMÁ Ek
napiš: letící letadlo, "zelektrovaný"
svetr kus ode mě, magnet na nástěnce, talíř na stole, míč se kutálí po zemi, zrnko toneru na válci…
(K těm, kteří Ep neměli, uveď
situaci, kde ji mají. Těm, kteří ji mají, uveď případ, kde ji nemají).
má Ep | nemá Ep | má Ek | nemá Ek |
moucha letí | moucha leze | moucha letí | moucha sedí |
Úkol: uveď situaci, kdy Ep MÁ a kdy NEMÁ: holub, nástěnkový magnet, gumička do vlasů, nabitá částečka toneru…
Změna polohové energie:
těleso | Ep zvětším např. |
zavěšený kbelík | - vytáhnu výš - naplním jej |
2 stejné póly magnetu u sebe | přiblížím |
plech blízko magnetu | oddálím |
e- blízko náboje+ | oddálím |
stlačená pružina | stlačím více |
natažená guma (praku) | natáhnu |
Ep gravit. = m.g.h |
Ep = polohová energie, kterou má těleso hmotnosti m ve výšce h nad Zemí.
Je to také práce, potřebná ke zvednutí tělesa hmotnosti m do výšky h.
PŘ: Spočti Ep kbelíku (15 kg) ve 20 m výšce nad zemí.
m = 15 kg; h = 20 m; Ep = ?
Ep = m.g.h
Ep = 15×10×20
Ep = 3000 J
Kbelík má polohovou energii 3 kJ.
3 kJ je: - polohová energie
kbelíku
-
práce,
kterou vykonáme při zvednutí kbelíku
-
práce, kterou
kbelík při pádu vykoná
PŘ: Jakou energii máš ve výšce 5 m nad zemí?
PŘ: Jakou energii má 1 m3 vody v přehradě s výškou hráze 100 m?
Zvednutím kamene jsem vykonal práci 100 J. Je to zároveň … (doplň)
PŘ: závaží
kukaček (200
g) vytáhnu do výšky 1,5 m. Jakou bude mít energii?
m = 200 g; h = 1,5 m; Ep = ? J
Ep = m.g.h
mg = 200 g = 0,2 kg
Ep = 0,2.10.1,5
Ep = 3 J
Polohová energie závaží je 3 J.
POZN: je jedno, zda spočítáme Ep tělesa či práci na jeho zvednutí (Ep= Wna jeho zvednutí).
PŘ: videa 1
Rozděl na řádky W, P, E:
jednotky J, J, W, zdvihl
kámen za 10 s, tlačí vůz silou 500 N, kámen visí 2 m vysoko, rychlost konání
práce, možnost konání práce, slisování kartónu.
* Kladivo (hmotnosti 1 kg) při každém úderu vykoná práci 5 J. Z jaké výšky padá?
Energie nemůže vzniknout z ničeho.
Energii nelze zničit.
Energii lze pouze přeměnit z jedné formy do jiné, práce->energie,
energie->práce.
Vzájemné přeměny energie při pohybu kyvadla, závaží na pružině, hopíka: přeměny
energie
POZN: přeměny energie
UDIF, v klipu
Okgo,
phet, vozítko Ep–>Ek
(1,
2),
mixování vody.
Zatloukač kůlů: protech-vid,
trhák,
wrag-vid,
Na co se může přeměnit energie jedoucího auta? (alesp. 2 příklady)
Na co se může přeměnit energie padajícího meteoritu? (alesp. 2 příklady)
PŘ: Kámen těžký 2,5 kg spadl ze 100 m vysoké skály. Urči jeho kinetickou energii těsně před dopadem. (návod: spočti nejdříve Ep).
Slunce | -> | světelné záření | -> | ohřev Země | -> | rostliny | -> | běh koně |
Ejaderná | –> | Ezáření | –> | Etepelná | –> | Echemická | –> | Ek |
Energie tělesa se může přeměnit na jinou formu energie:
Slunce -> (
(rostlin), teplo = Ek částic)
Přeměny Ep: pád míče->pohyb, závaží-> pohon hodin "kukačky" , Ep vody ->
otáčení vodního kola, lyžař na svahu->pohyb …
Přeměny Ek: míč letí vzhůru->Ep nahoře, zabrzdění auta->teplo brzd
Přeměny Echemická: jídlo–>práce svalů, palivo->pohyb motoru,
světluška->svit
Eelektrická–>Echemická : nabíjení akumulátoru
Popiš přeměny energií při dějích: úder tága do koule, "spálení" ruky při sjezdu po šplhadle, bouchání kladivem do kovadliny, vyhození míče vzhůru, benzin -> jízda auta.
PŘ: Závaží zatloukače kůlů hmotnosti 200 kg dopadlo na sloupek z výšky 1,5 m. Jak hluboko zarazil
zatloukaný sloupek? Sloupek „leze“ do země se silou odporu 6000 N.
1. krok - Ep bucharu:
m = 200 kg; h = 1,5 m; Ep bucharu = ? J
Ep bucharu = m.g.h
Ep bucharu = 200×10×1,5
Ep bucharu = 3000 J
Buchar má energii 3000J.
2. krok - hloubka zaražení:
Ep bucharu = Wzaražení = 3000 J; F = 6000 N; s =
? m
s = W/F
s = 3000/6000
s = 0,5 m
Po ráně závaží zaleze sloupek o 0,5 m do země.
Zákon zachování energie:
Soustava
(která si s okolím nevyměňuje teplo) má stále stejnou energii.
Energii nelze vytvořit ani zničit, pouze
přeměnit na jiné formy!
Činnost člověka většinou probíhá takto:
ENERGIE ––> užitečná PRÁCE + mnoho odpadního TEPLA!!!
(a to už NELZE vrátit zpět)
(lat. věčně v pohybu) by byl stroj, který by pracoval bez dodávání
energie.
Nelze jej sestrojit, protože působením tření a jiných sil je brzděn
každý mechanismus.
Každý stroj udržujeme v chodu dodáváním energie.
Video: prepetuum-veproject1, ventilátor
Vzájemné přeměny: pružina->pohyb
Kůl do země zarážím silou 6000 N. O kolik jej zarazíš, skočíš-li na něj z výšky 1 m? (Návod: spočti svoji Ep v té výšce, to pak je práce vykonaná zaražením. Z ní spočti dráhu).
jídlo | energetická hodnota |
krajíc chleba (70 g) | 700 kJ |
jogurt (150 ml) | 900 kJ |
jablko (120 g) | 200 kJ |
vepřové maso (120 g) | 1800 kJ |
5 knedlíků (200 g) | 2000 kJ |
Big Mac | 1900 kJ |
hranolky (150 g) | 2200 kJ |
Potravou přijmeme energii, kterou naše tělo mění na:
Je nezdravé přijímat:
Nevhodnou potravu (hranolky…) pak tělo např. ukládá jako tuk a hladem požaduje chybějící formu energie (cukry).
Využité zdroje: abcdieta, wikiskripta, laserone, abecedazdravi
udává, kolik procent z dodané energie stroj přemění na užitek.
Možné hodnoty:
PŘ: Účinnost stroje 80 % znamená:
- 80 % dodané energie přemění na užitek (pohyb,
světlo…).
- zbylých 20 % přemění na "nežádoucí" formu
(teplo, překonání tření… = ztráty).
Žádný stroj neumí přeměnit užitečně 100 % dodané energie
(bylo by to perpetuum mobile).
Příklady účinností:
děj | účinnost (%) | účinnost (číslem) | |
Parní stroj | teplo->pohyb | 12 % | 0,12 |
Motor auta (benzin) | chem.en.paliva->pohyb | 20-40 % | 0,2-0,4 |
Žárovka | elektřina->světlo | 5 % | 0,05 |
Zářivka | elektřina->světlo | 30 % | 0,3 |
Elektromotor | elektřina->pohyb | 90 % | 0,9 |
Generátor el. proudu | pohyb->elektřina | 90 % | 0,9 |
Solární panel | světlo->elektřina | 12 % | 0,12 |
Rozděl dodanou formu energie na vhodné části + jejich uplatnění
v případech účinnosti: elektromotor, motor auta, žárovka, zářivka.
Vysvětli účinnost 0,4 a 60 %.
Je možná účinnost 0 nebo 120 %? (Vysvětli)
Výpočet:
účinnost = | Wodevzdaná-užitek [J] —————————————————— Wdodaná-celkem [J] |
"dodaná energie" - dodaná stroji
(původních 100 %), ten ji (část) přeměnil na "odevzdanou
práci"
Písmeno η [éta] označuje účinnost
PŘ: Po dodání 2000 J motor odevzdal práci 1600 J.
Spočti účinnost.
Wdod = 2000 J; Wodevz = 1600 J; η = ?
η = Wodevz/Wdod
η = 1600/2000
η =0,8
Účinnost motoru je 80 % (užitečně 80 % dodané energie->pohyb, zbylých 20 % - ztráty teplo apod.).
POZN: Výkon odevzdávaný strojem nazýváme výkon (udáván u
automobilu).
Výkon dodávaný stroji nazýváme příkon (udáván u elektrospotřebičů - varná
konvice, vysavač…).
PŘ2: Urči příkon (v podobě benzinu) dodáváme
motoru, který s účinností 25 % odevzdává výkon 60 kW?
Wodevz = 60 kW; η = 0,25; Wdod = ? J
η = Wodevz/Wdod
0,25 = 60/Wdod
0,25*Wdod = 60
Wdod = 60/0,25
Wdod = 240 kW
Motoru musíme dodávat 240 kW.
Jakou účinnost má stroj, který mi ze 6 J vrátí užitečně 3 J?
Může účinnost benzinového motoru auta nabývat hodnot 20 %; 20; 2 %; 2; 0,9; 40?
Opakování
PŘ: Spočti výkon motoru náklaďáku (10 t), který vyvezl 5 t nákladu na 100 m vysoký kopec za 2:30 min.
PŘ: Urči Ep náklaďáku z předchozího příkladu. Vysvětli 3 významy výsledku.
Jak zvětším Ep tělesa: visící šiška, 2 magnety přiblížené stejným pólem, nabitý hřeben poblíž vlasů, stlačená pružina, hřebík poblíž magnetu.
PŘ: Závaží zatloukače silou 6000 N zarazilo kůl do země o 0,3 m. Jak bylo vysoko?
Porozumění tématu = umím zodpovědět otázky:
V jaké situaci musí být těleso, aby mělo polohovou
energii?
Jaké 3 jiné polohové energie (jiné, než zvednutí nad Zemí) může mít těleso?
(uveď příklady těles)
V jaké situaci musí být těleso, aby mělo pohybovou energii? (uveď příklady
těles)
Jaké druhy energie (a kolik J) má kyvadlo na kraji, při průchodu rovnovážnou
polohou?
Jaké druhy energie (a kolik J) má hopík nahoře, uprostřed, před dopadem, při
stlačení?
Těleso má polohovou energii (uveď příklady těles). Co se s ní pak stane?
(+příklady)
Těleso má pohybovou energii(uveď příklady těles). Co se s ní pak
stane?(+příklady)
Co znamená účinnost 0 %, 50 %, 100 %?
Vysvětli, co znamená, že motor má účinnost 40 %? (použij užitečná, ztráty) Je to
dobré, špatné? Proč?