Tento protokol
zkopíruj do textového editoru. Ulož jako "Novák-LP8D-výkon"
(napiš
svoji třídu a
své jméno).
Doplň
do naměřené hodnoty, výpočty, jednotky.
Položky
vypracuj ve škole, položky
doma. ZAOKROUHLUJ.
Práci pošli e-mailem: |
|
Komu: |
hrodek(at)zsseifertova.ji.cz |
|
|
Předmět: |
|
|
Příloha: |
|
|
Měření výkonu člověka, práce elektřiny
Jméno:
Spolupracovali:
Pomůcky: orbitrek, stopky.
1) Měření dlouhodobého výkonu člověka
(rozdíl mezi podlažími = 4 m)
veličina |
značka |
hodnota +
jednotka
|
Výškový rozdíl mezi dolním a horním podlažím: |
s = |
|
Čas výstupu do horního podlaží: |
t = |
|
Moje hmotnost: |
m = |
|
Práci mých svalů spočtu vzorcem: |
|
|
Výpočet práce (dosazená čísla): |
W = |
|
Výsledná práce: |
W = |
|
Výkon mých svalů spočtu vzorcem: |
|
|
Výpočet výkonu (dosazená čísla): |
P = |
|
Výsledný výkon: |
P = |
|
2) Měření špičkového výkonu člověka
veličina |
značka |
hodnota +
jednotka
|
Čas rychlého vyběhnutí do horního podlaží: |
t = |
|
Výpočet práce (dosazená čísla): |
W = |
|
Výsledná práce: |
W = |
|
Výpočet výkonu (dosazená čísla): |
P = |
|
Výsledný výkon: |
P = |
|
3) Práce a výkon elektrického proudu
Svůj vypočtený špičkový výkon (z části 2) vynaložíš na uvaření vody ve varné
konvici (např. šlapáním na výkonném orbitreku).
(při ohřevu vody v konvici vykoná el. proud práci zhruba 360 000 J)
Za jak dlouho uvaříš vodu:
veličina |
značka |
hodnota +
jednotka
|
Práce ke šlapání = práce elektřiny při ohřevu vody |
W = |
|
Výkon šlapajícího (můj dosažený
výkon) |
P = |
|
Čas šlapání spočtu vzorcem |
t = |
|
(do vzorce dosazené hodnoty) |
t = |
|
Spočtený čas (převeď na minuty) |
t = |
|
Zhodnocení měření výkonu
- Špičkový celkový výkon člověka udávaný na internetu:……
(informaci mám z adresy
http://……)
Spočtený výkon mých svalů při výstupu po schodech proto hodnotím jako (velký, malý)
……, protože
…… .
- Elektřinu snadno "spotřebuji" (užiji její práci). Zhodnoť, jak
by člověk musel např. šlapat, aby elektřinu na provoz (varné konvice, pračky…)
vytvářel sám? (větou)
……
(doba, námaha)
- Spalováním (uhlí, dřevo, benzin, plyn…) snadno bereme z přírody práci k
přeměně na elektřinu. Porovnej naše tempo spotřeby fosilních zdrojů a tempo
jejich obnovy:
……
Tímto tempem
zanedlouho
……
(co se stane)
- Popiš (větou), jak by vypadal život lidstva po vyčerpání zásob uhlí, ropy, plynu (zima,
bez elektřiny - radia, tv…):
…….
Jak by v té době vypadal můj zimní den (ve městě po příchodu ze školy k uživení + přežití zimy) - musel(a) bych:
…… .