Digit = číslo.
Digitální = "zaznamenaný ve formě čísel". V přístroji pouze pomocí čísel 0
a 1.
Digitální záznamy: CD (hudba, programy…), DVD (filmy, soubory…), vše v počítači,
USB paměti, paměti dig. fotoaparátu,
mobilu, MP3 přehrávače a dalších médií…
Audiokazeta, videokazeta - signál převedený na elektrické napětí (zapsán zmagnetováním pásku).
(videokazeta má delší životnost, než DVD)
Poškozením části analogového záznamu na videokazetě dojde jen k bliknutí, poškozené DVD však bude téměř nepoužitelné.
analogový údaj | digitální údaj |
měřák s ručkou | měřák s displejem |
ručičkové hodiny | digitální hodiny |
papírová fotka | fotka v počítači |
Jsou zaznamenány v souborech (na disku, fotoaparátu, mobilu, flash …).
Displej (mobil, tv, monitor…) - barvu pixelu "míchá" různými
intenzitami (jak moc svítí) 3 základních barev - Red
Green Blue
Bod displeje (pixel) je tvořen třemi jednobarevnými body (nebo proužky).
(phys.class,
skládání,
vid:physfun
3:03)
(všechny 3 barvy na maximum = bílá)
Na papíře (tiskárnou) - barvy se "sčítají nanášením"- CMYK (Cyan+Magenta+Yellow+blacK)
(součet všech barev = černá)
(vašč,
vid:physfun
2:36, sitotisk)
Komprimace
(bezeztrátová
komprese) = zmenšení velikosti souboru s obrázkem (úspornějším
zápisem).
Ztrátová komprese =
zmenšení + vypuštění části grafické informace (kterou oko skoro
nerozezná)
1 bod (pixel) obrázku = 1 bod
displeje (pc, TV, mobilu).
Velikost obrázku tak udáváme v bodech (pixelech).
Rozlišení = počet
bodů digitálního obrázku, displeje, obrazového čipu fotoaparátu.
Lze zadat jako:
- rozměry v bodech
(šířka×výška)
- celkový počet bodů (pixelů)
rozměry v bodech | název | bodů celkem [Mpix] | užití | |
640×480 | VGA | 0,25 | starodávný monitor | |
720×576 | PAL | 0,35 | klasická televize | |
1024×768 | XGA | 0,7 | starý monitor | |
1280×720 | HD | 1 | 720p, "úsporné" video | |
1600×1200 | 2 | starý fotoaparát 2 Mpix | ||
1920×1080 | full HD | 2 | 1080p, TV, monitor | |
3840×2160 | 4K | 8 | TV | |
4160×3120 | 13 | fotoaparát mobilu | ||
7680×4320 | 8K | 33 | TV |
Čím více bodů, tím větší obrázek a lepší detaily. Zabírá však více místa na
disku.
Strany digitálního obrázku bývají v poměru:
Čím větší rozlišení obrázku, tím větší fotografii lze tisknout.
Úkol: ZJISTI počet bodů
zobrazených na tvém monitoru: P myšítkem na
plochu->Vlastnosti->ouško Nastavení->Rozlišení obrazovky.
(např. 1600×1200 bodů …)
Úkol: KVÍZ (digit. grafika)
Na papíře (tiskárnou) - barvy se "sčítají nanášením" (součet všech = černá) - CMYK (cyan+magenta+Yellow+blacK) physfun 2:36, sitotisk
Displejem (mobil, tv, monitor…) - sčítá se světlo ve 3 barvách (součet všech světel = bílá) - RGB (Red+Green+Blue) physfun 3:03
Obrázek
s vrstvami vypadá podobně, jako pohled shora do domu se skleněnými patry. Obsah
vyššího patra překrývá vše, co je pod ním.
Co má být za objektem je na nižších vrstvách, objekt je překrýván obsahem
vyšších pater.
(obrázek je z webu
irozhlas)
Např. v obrázku chceme, aby jeho šedé pozadí bylo nahrazeno pozadím webové stránky - "průhledné" pozadí: .
Postup vytvoření obrázku s průhledným pozadím v Malování 3D (není-li nainstalováno, zdarma stáhni v Microsoft store)
Při opětovném otevření obrázku v Malování 3D už musí být pozadí bez barvy.
Postup vytvoření obrázku s průhledným pozadím v programu Photo Filtre - info+získání:
Takto průhledně upravené pozadí v obrázcích zobrazují prohlížeče internetu i
kancelářské aplikace.
Vložení průhledného obrázku do dokumentu (Word, Libre Office):
(obrázek musí být uložen na disku) v menu
Vložit->Obrázek.
je ve skutečnosti sada obrázků (ve formátu GIF) s jednotlivými fázemi pohybu.
Tyto obrázky jsou jako stránky uloženy v jediném souboru (také ve formátu GIF).
Obrázky se na sebe překreslují tak rychle, aby v mozku vytvořily dojem pohybu.
Prohlížeč internetu i prohlížeč obrázků umí správně zobrazit střídání
jednotlivých obrázků (stránek).
Vytvoření jednoduchého animovaného GIFu:
1. fáze | 2. fáze | 3. fáze |
Tvorba animace - posloupnosti obrázků
auto01 | auto02 | auto03 | auto04 | auto05 | auto06 |
nebo
kytka01 | kytka02 | kytka03 | kytka04 | kytka05 |
auto01 | auto02 | auto03 | auto04 | auto05 | auto06 | ||
kytka01 | kytka02 | kytka03 | kytka04 | kytka05 | kytka04 | kytka03 | kytka02 | |||
POZN: pokud obrázky neuložíme postupně příkazem "uložit jako" (tj. tvoříme každý zvlášť v GIF), může mít animace zkreslené barvy (GIF vybere jen právě použité barvy).
Server ezgif (Procházet - vyber posloupnost obrázků, Upload and make GIF, nastav čas zobrazení 30 setin s a ulož do počítače).
je program, který "spojí" řadu obrázků GIF do výsledné animace.
Existuje mnoho animátorů, tento návod popisuje MS GIFanimator .
Animaci uloží jako jediný soubor - obrázek GIF (tzv. animovaný GIF).
Všechny fáze animace označ a naráz je přetáhni do okna programu (viz obr
→).
Výslednou animaci ulož Make Animated GIF (obrázek vpravo).
Před spojením obrázků ulož kopii poslední fáze ještě do souboru "animace-[příjmení].gif"
(to pak bude výsledná animace).
Obrázky do GIF Animátoru přidávej od posledního (pořadí 6, 5, .. 2, 1).
Výsledný animovaný GIF:
POZN: Při tvorbě fází vhodným posunováním (co vlevo odsunu, vpravo přidám) lze animované obrázky poskládat vedle sebe:
POZN: Jednotlivým obrázkům lze ještě nastavit průhlednou barvu - pak animace probíhá na průhledném pozadí.
Animaci lze tvořit také pomocí GIF animator pro Win10.
V Malování či Photo Filtre si ulož prázdný obrázek
[tvé_příjmení]-pozadí.gif (velikost 400×300).
Bude to pohled zboku na scénu (krajinu, stadion, pokoj…
Do scény namaluj alespoň 4 objekty - náměty:
- krajina (2 různé stromy, dům, kopec…) - pohled, jako když zboku fotografuji
krajinu se silnicí
- stadion (dole hrací plocha, mantinel či okraj, hlediště s diváky - pohled,
jako když na hrací ploše fotografuji hráče, za ním je hlediště
- pokoj (alespoň 2 kusy nábytku, televize obrazovkou sem, postel nebo stůl…)
- pohled shora na město (domy, stromy, rybník
Lze použít části KRESLENÝCH obrázků z internetu - NE fotografie!
V Malování či Photo Filtre si ulož prázdný obrázek
[tvé_příjmení]-objekt.gif (velikost - menší, než pozadí - např. 100×80).
Bude to pohled zboku na objekt (dopravní prostředek, hráče, míč, zvíře,
poznatelný předmět…)
Vyplň jej zeleným pozadím.
Namaluj, vlož do něj objekt, který NEOBSAHUJE tuto barvu.
Lze vložit i části KRESLENÝCH obrázků z internetu (mimo web jihlavsko.cz), NE fotografie! (např. pixabay…)
Vytvoř animovaný GIF velikosti 400 (šířka)×300(výška) s nějakým
dějem (pohyb dopravního prostředku, sport, činnost, čarování…).
Návod:
- vytvoř celý obrázek se všemi objekty (do rohu alespoň tečkou nanes barvu,
kterou v obrázku ještě nemáš, ale budeš chtít použít později)
- čáry tloušťkou 1
- ulož jako obr00.GIF
- objekt, který by se měl pohybovat po obrázku (auto, slunce…) ulož do
zvláštního souboru objekt.GIF (opět nezapomeň na stejné
tečky s týmiž barvami, jako v původním obrázku)
- obrázek s pozadím pak ulož jako obr01.GIF a proveď v něm úpravy (vlož
objekt na nové místo apod.)
- obr01.GIF ulož jako obr02.GIF a opět proveď úpravy
- obr02.GIF ulož jako obr03.GIF a opět proveď úpravy
- …
Vytvoř animovaný GIF se 2 objekty - 1 objekt projede přes scénu,
druhý se bude pohybovat sem-tam po scéně.
Formát dokumentu A5 nebo A6. Využij k tomu NÍŽE
PŘIPRAVENOU ŠABLONU.
Vytvoř plánek (+prezentaci) pro příchod (nebo příjezd, kombinaci
obou) k
nějakému místu ve tvém městě (zoo, náměstí…).
Návod: jednotlivé obrázky = místa důležitá pro průjezd (či odbočení) vyznačená v
mapce města (s postupně dokreslovanou šipkou postupu). Na každý obrázek (~mapku)
vlož i pohled cestovatele (např. ze StreetView nebo Panorama).
Generátor fotografií lidí (prostřednictvím AI) na thispersomdoesnotexist.com.
je sada obrázků, které mají něco společného (zážitek, autora, účel…).
Vytvoření fotogalerie (alba) na webu Fotky Google:
Na webu Anyrec.io lze zvětšit fotografii obličeje až 8×. Trochu to trvá.
Obrázek s dobře viditelným objektem, kolem objektu dostatek místa ve všech
směrech.
Okolí objektu nastav jako průhledné (postup
výše) nebo jej zprůhledni níže nástrojem guma.
Bezplatný účet je omezen velikostí obrázku 1024×1024 px.
info:
seznam
video: kousek
návodu
nVidia (výrobce grafických karet) nabízí aplikace pro výkonný počítač:
- nVidia Canvas - tvorba fotografie do nastavených oblastí: videa postupu
dvojka
kopec
hory
- nVidia Broadcast - úprava videa v reálném čase (oční kontakt):
video
Adobe Firefly
Copilot - programátorův pomocník - ukázka vytvoření fotky s volbou: šaty obr
Generování obličejů:
faces (ne
thp,
th-p)
Generování kresby
Midjourney
Generování lib. obrázku s lib. obsahem: labs.openai.com
Generování neex. obrázků:
car
Ukázky: video: Jak se dříve točil animovaný seriál Pat a Mat obr:1scéna
Odkazy: skládání barev vímproč, malování světlem
Webp formát: info, stažení, manuál
Gimp: Gimp ve Vv, mater. ZŠ