Jiří Hrodek 2007 STÁHNOUT tuto stránku i soubory v ZIP
1. Prostředí tabulkového kalkulátoru a jeho ovládání, využití nápovědy, uložení a otevření dokumentu, možnosti při ukládání souboru, tabulkový kalkulátor jako kalkulačka@, označování oblasti@.
2. Pohyb v listu@, vkládání dat do buňky@, pracovní režimy tabulkového kalkulátoru, výběr buněk@, řady@(řady@), operace s buňkami@, vkládání buněk do tabulky@, plnění oblasti@, nahrazení hodnot@, formáty dat, transponování tabulky@, využití názvů při sestavování vzorců (pojmenování buněk@ a oblastí).
-----3h-----
3. Formátování tabulky@, automatický formát@,
formátování buňky panelem nástrojů (formát čísla@,
kopírování formátu@,
formátování písma@, barvy, ohraničení), dialogové okno Formát buňky a jeho užití.
Využití formátování@.
Cvičení: formatuj
DÚ: vytvoř tabulku podle vzoru v souboru
format.xls@, list "vytvoř".
4. Vzorce@ a zásady pro jejich sestavování,
vkládání a kopírování@ jednoduchých
vzorců, funkce SUMA, změny v tabulce, náhrada vzorce hodnotou@.
DÚ: v souboru vzorce-ukoly@
list "Vyúčtuj výlet".
5. Tisk dokumentu (úprava dokumentu před tiskem, nastavení oblasti tisku@,
vzhled stránky, náhled, záhlaví a zápatí stránky, rozsah tisku, počet kopií,
tisk výběru, aktivního listu, sešitu, nastavení tiskárny).
DÚ: z nahled-tisk.xls přenes do nového souboru a připrav k tisku dlouhý
seznam, velkou tabulku (u každého 2 varianty - na 1list A4, na 2 listy A4).
-----6h-----
6. Chyby@ při sestavování vzorců (cyklický odkaz, indikátor chyby v buňce,
závislosti, chybová hlášení).
Absolutní a relativní odkaz@. Řazení@ seznamu.
DÚ: Připrav k tisku list "Bodování-Klokan2" ze souboru
serad@.
7. Jednoduché funkce@ - zadání funkce napsáním do buňky, vložení a následná oprava funkce v novém souboru pomocí průvodce (PRŮMĚR, tlačítko AutoSum). Oprava@ funkce. Procvičení v funkce-cviceni@.
Metodika:
Je třeba zdůraznit, že průvodce vložením funkce je pouze nadstavba pro zápis
klíčového slova funkce a parametrů. Opravu funkce je pro začátečníky vhodné
provádět pomocí průvodce, který umožňuje lepší orientaci v zadávaných
parametrech. Opravu samotného výrazu pak zkoušíme nejdříve na snadno
pochopitelných (pro nematematika) funkcích s co možná nejjednodušší
strukturou parametrů.
Pojmenování oblasti podáme jako názornější formu vymezení oblasti (pro účely
lepší orientace v parametrech) - pro začátečníky je vhodné i její současné
grafické zvýraznění. Pojmenování ukážeme nejdříve pomocí pole názvů, pak i
prostřednictvím menu. Vkládání názvů do vzorců pak realizujeme ručně i
klávesovou zkratkou F3. Zdůrazníme přitom nutnost unikátnosti každého názvu
a jaké názvy nejsou povoleny. Lze zmínit odkazy na celé řádky, sloupce či jejich průniky s
oblastí.
Při seznámení s používanými funkcemi důkladně objasníme princip dané funkce,
předvedeme na praktických příkladech a projdeme úlohu a syntaxi jednotlivých
parametrů.
Upozorníme na možnost nalézt funkci v průvodci podle kategorie, mezi nedávno
užitými a vyhledáním na základě vlastností funkce.
Praktické úlohy volíme spíše řešitelné více funkcemi v různých místech,
vnoření funkcí spíše jen zmíníme.
-------- 9h --------
8. Použití názvů oblastí při sestavování vzorců - oblast-nazev @,
některé často používané funkce (maximum, minimum, průměr, pořadí),
matematické funkce (součty a mezisoučty, zaokrouhlování) - funkce @.
Stručný výlet kategoriemi funkcí v „průvodci vložením funkce“. Doplnění
chybějících funkcí do souboru funkce @,
funkce-cviceni@.
Praktický úkol - soubor funkce-cviceni @,
zameškané hodiny:
- spoj jména do tvaru "Příjmení Jméno"
- funkcí spočti součet omluvených hodin, pod něj pak průměr na 1 žáka
(zvládneš-li - zaokrouhlený
na 2 desetinná místa pomocí funkce)
- funkcí vyhledej největší a nejmenší počet hodin seznamu (případně 2.
největší a nejmenší)
- do některé buňky pod tabulkou zapiš text "V Jihlavě", do
vedlejší dnešní datum (funkcí)
- poslednímu žákovi doplň 2 hodiny
- do sloupce "nadprům.hodin" vlož funkci, která vypíše znak "!"
u hodnot
převyšujících průměr (u ostatních - mezeru)
- připoj pod seznam zjištění počtu žáků (podle počtu vyplněných příjmení) -
do vedlejší buňky vlož text „počet žáků:“
- *kopírováním pomocí „vložit jinak“ ze jmen (vzorcem) udělej hodnoty,
pak staré sloupce se jmény odstraň
DÚ: soubor
funkce-cviceni @,
list sport:
- pojmenuj sloupec hodnot výkonů v disciplínách názvy „míček“, „skok“, „koule“
- funkcí s využitím těchto jmen spočti nejlepší, nejhorší a průměrnou
hodnotu ve sloupci
- pojmenuj bodový zisk za 1m v disciplínách „body_míček“,
„body_skok“, „body_koule“ (nebude to nutné, užiješ-li dále ve vzorcích
absolutní odkazy)
- pomocí těchto jmen (nebo absolut. odkazů) vlož do vedlejších sloupců vzorce pro výpočet bodů
ze sportovních výkonů
- *do dalšího sloupce body žákům sečti, případně ještě vedle vypiš funkcí
jejich výsledné pořadí v bodování
Metodika:
Předpokladem pro účinné seznámení s propojováním je kvalitní pochopení
absolutního a relativního odkazu, pojmu list a soubor.
Zdůrazníme úlohu jména listu a jeho zápis v odkazu. V různých listech
propojujeme nejdříve
jednotlivé buňky relativním odkazem (zápisem vzorce přímo do buňky, pak
pomocí „vložit jinak“), pak teprve oblasti a absolutní
odkazy. Případně můžeme při propojení využít také názvy oblastí.
Před propojováním sešitů nejdříve zdůrazníme vliv vzájemné polohy souborů
a možnost použití relativní či celé cesty k souboru. Začínáme s propojením jedné
buňky, pak propojíme i oblast. Hodnoty zdrojových buněk zprvu jen zobrazujeme, později
je užijeme k výpočtu. Zdůrazníme rozdíl mezi propojením, prostým vložením
hodnot ze schránky a vložením objektu. Na vhodných příkladech motivačně
ukážeme praktické využití.
Použití stylu připomeneme v textovém editoru. Styl nejdříve předvedeme na jednoduchých příkladech
(vzhled buněk+výběr z přednastavených formátů čísel), přiřazujeme
hotové styly. Vytváříme pak spíše více jednodušších stylů.
Dle možností zmíníme uživatelské změny formátu čísel.
Připomeneme čistě vizuální efekt stylu (neovlivní hodnotu v buňce).
Zdůrazníme jeho výhody pro dlouhodobé dodržování jednotného
vzhledu dokumentů a snadnost změny jejich vzhledu.
9. Pokročilé vlastnosti tabulkového kalkulátoru:
• Propojování listů - vytvoření propojení@ (myší, přímým zápisem,
kopírováním).
Ukázka propojení listů (propoj-listy-sport@, propoj-listy-zamest @,
propoj-listy-body @).
Doplnění chybějících vzorců do
propoj-listy-body @,
názvy oblastí a absolutní odkazy v propoj-listy-měna @.
• Propojení
mezi sešity - ukázka vytvoření (myší, přímým zápisem, kopírováním).
Ukázka propojení sešitů k hlasování, vypracování testu či
laboratorní práce (jednotlivé soubory @,
souhrn @), vyhodnocení závodů (propoj-zs-souhrn @
1 @,
2 @,
3 @).
Praktický úkol:
- soubory propoj-zs-souhrn@,
propoj-zs1@,
propoj-zs2@,
propoj-zs3@ si
zkopíruj k sobě (např. na disk H:)
- v souboru propoj-zs-souhrn@
(list 'účastníci') nechte (vzorcem)
zobrazit jména trenérů + závodníků + výkony
skoku do dálky (propojením na soubory
propoj-zs1@,
propoj-zs2@,
propoj-zs3@)
- v listu 'výkony' doplň chybějící údaje (nejlepší výkony - propojením na
soubory, průměry skoků - propojením na list 'účastníci')
- samotný soubor propoj-zs-souhrn@
odešli ke kontrole
---------- 12 h ------------
• Styly
- styl-ukázka @,
uživatelský formát zobrazení čísla (styl-ukázka @,
styl-převody @).
• Šablony - ukázky
sablona-vyuct-vyletu.xlt,
sablona-turnaj-5-druz.xlt,
sablona-pr_vykaz2005.xlt
•
Podmíněné formátování@
• Vlastní řady@
• Hledání řešení@
• Zafixování nadpisů@, nahrazení
hodnot@
DÚ: - zkopíruj ze seznamu žáků jen svoji třídu s daty
narození
- vlož prázdný sloupec vedle dat narození
- naplň tento sloupec funkcí 'HODNOTA' - převede data narození na číslo (= na
datum)
- převedeným hodnotám v novém sloupci nastav formát 'datum' (např. ve tvaru
15.3.2001)
- převedeným hodnotám dále nastav podmíněný formát - budou-li menší, než datum v
určité buňce (vyber si prázdnou někde pod sloupcem), vypíší se např. červeně,
tučně
- do té vybrané buňky nyní napiš datum (příp. nastav jí formát datum) a
vyzkoušej tak, aby podle něj 'zčervenaly' asi 4 hodnoty
---------- 15 h ------------
10. Podrobněji o funkcích (logické funkce, podmíněný součet, podmíněné výpočty, vnořená podmínka, matematické funkce, statistické funkce, vyhledávací funkce, finanční funkce, vložení funkce s více argumenty, funkce s rozdílnými argumenty - DENTÝDNE).
11. Grafy (okamžité vytvoření grafu,
průvodce grafem, graf jako objekt v listu, úpravy grafu, úprava vzhledu
grafu,
typy grafů, osy, graf vytvořený z dat na několika listech, vložení obrázku
do grafu, tisk grafu).
Metodika:
Motivace k vytvoření grafu: názornější analýza číselného souboru.
Tvoříme nejdříve jednoduchý graf (např. sloupcový) z přehledné
množiny dat (vizuální ověření souvislosti). Znázorňovanou
oblast dat vždy raději předem označíme. Pečlivě objasníme pojmy „oblast dat“, „popisky os“, „legenda“.
Před konstrukcí grafu znázorňovanou oblast není až tak nutné předem
označit, jako hlavně ujasnit!
Znázorňovanou oblast označujeme včetně případných hlaviček sloupců.
Zmínka pro Excel - hotový graf označíme klikem do oblasti grafu mimo
zobrazovanou oblast (mimo „obrázek grafu“).
Nastavení měřítka osy Y, diskuse o vhodné volbě.
Diskuse o smyslu a využití jednotlivých prvků grafu, příklady
použití
Samostatná tvorba grafu s patřičnými prvky.
Praktický úkol:
V souboru graf-ukol1
@
vytvoř vhodné grafy s
patřičnými prvky (název grafu, popisky os, vhodné barvy).
---------- 18 h ------------
12. Databázové operace v tabulkovém kalkulátoru (základní principy, databáze (přidávání a úprava dat), databáze-užití1, 2 (řazení seznamu), filtry, souhrny, databázové funkce). Práce se seznamem dětí školy.
13. Ukázka práce v alternativním typu tabulkového kalkulátoru (praktické řešení libovolného příkladu všemi účastníky školení, průběžné porovnávání prostředí a funkcí různých typů tabulkových kalkulátorů).
---------- 21 h ------------
14. Úprava prostředí tabulkového kalkulátoru (panely nástrojů, panely nabídek, posuvníky a seznamy, ověření dat@ - vkládání čísel, ověřovací seznamy), nastavení zabezpečení (makra). Hromadná korespondence.
Kopie listu do jiného souboru.
PRAKTICKÉ APLIKACE: anketa, cesťák, exkurze, seznam, vyhodnocení soutěže, zábava, řazení seznamu, "šifrování" v ascii, mapy, pamětní list (sezn), evidence, účetnictví, pr.výkaz, návrh, abec. sezn., tel. seznam, třídní agenda, výplata, laboratorní práce, sport-vyhodnocení, databáze žáků
Rozšiřující část
Celková časová dotace (vyučovací hodina má 45 minut): - 24 hodin je prezenční výuka - 6 hodin samostudium, příprava závěrečné práce a její obhajoba Školení není možné absolvovat v kratším termínu než 2 měsíce. Školení musí být ukončeno do čtyř měsíců od jeho zahájení. Časovou organizaci si stanoví školicí pracoviště. Lektor musí během školení předvést použití alespoň jednoho dalšího tabulkového kalkulátoru. Poslední 4 vyučovací hodiny mohou být použity na obhajobu prací, hodnocení, výměnu zkušeností.