Mediální výchova
- První věta (~odstavec ~3 řádky) výstižně shrne obsah zprávy. Od 2. odstavce popiš událost
podrobněji.
- Zkontroluj chyby v dokumentu (přečtením, kontrola gramatiky = F7)
- Na konec můžeš 1 větou zhodnotit akci (nejlépe pozitivně - oblíbená,
úspěšná…)
Prezentace 3 vybraných událostí z domova, ze světa
Každá stránka prezentace:
- velký obrázek
- k němu stručný text (jméno osoby, název události, co se stalo…)
- malým textem zdroj informace.
O každém tématu stručně promluv (20 s) - připrav si souvislý projev (v hlavě,
na papír, do mobilu).
Vytvoř prezentaci:
- Název, autor, forma (jedna kniha, román na pokračování, jeden film,
seriál, veselohra, drama…)
- Jak jsem se k dílu dostal(a) - plakát, reklama, náhoda, doporučení…
- Obsah (děj) - jen hlavní body, výklad doplníš ústně
- Účel díla (shrnutí - např. pouze zábava, ukázat na problém,
seznámit s událostí…)
- Další myšlenky, co chtěl autor říci (divákovi, čtenáři)
- Můj dojem (jak na mě dílo zapůsobilo)
- Zhodnocení, doporučení (navštivte, přečtěte si…)
Obrázky v prezentaci: autor, režisér, hlavní postavy, obrázky z vybraných scén
VIDEA: vybraná scéna z filmu (+ případně trailer filmu).
Prezentaci si pošli e-mailem, videa na flash nebo např. přes úschovnu (uschovna.cz
apod.)
Vytvoř itinerář exkurze na místo 49.406436,15.61595:
- Trasa - cesta dopravou, cesta pěšky: pořiď obrázek s mapkou cesty pěšky, na mapě změř
délku cesty pěšky.
- Doprava do blízkosti místa a zpět: název zastávky, odjezdy, příjezdy (např. MHD
+ pěšky).
- Časový rozvrh exkurze:
- start
- čas začátku pochodu
- čas dosažení cíle
- doba pobytu
- čas odchodu
-
odjezdu
- čas návratu…
Moderátor - ten, kdo diskusi řídí, směřuje k dalším tématům, dbá na korektní
chod diskuse (ukázní překřikující se účastníky…).
V roli moderátora zmapuj názory diskutujících na určité téma.
Zásady diskuse:
- mluví vždy jediný člověk
- předání slova - jde-li, tak živelně, jinak řídí moderátor
- neskáčeme si do řeči
- nekřičíme, nepřekřikujeme
- každý mluví po rozumně dlouhou dobu (upozorní moderátor)
- nenapadáme (ani slovně) ostatní diskutující
- držíme se tématu
- ke slovu by se měli dostat všichni, na adekvátní dobu
Smyslem diskuse není zvítězit = přesvědčit druhého.
Diskusí mu pouze své názory slušně představím.
- Promysli si, zda článek má:
- objektivně informovat o události
- vyjádřit tvůj postoj
- Vytvoř si OSNOVU - jednotlivé položky článku (sled témat popisovaných v
článku…)
- První věta (~odstavec ~3 řádky) výstižně shrne obsah zprávy. Od 2. odstavce popiš událost
podrobněji.
- Zkontroluj chyby v dokumentu (přečtením, kontrola gramatiky = F7)
- PO DOKONČENÍ předchozích bodů (informuj učitele) si připrav obrázky na
zhruba stejnou velikost.
- Vlož obrázky do dokumentu tak, aby text s obrázky společně dodržovaly tvar
obdélníku.
- Zkomprimuj obrázky.
- První snímek = název akce, vpravo v dolním rohu datum akce
- Ostatní snímky (pojmenované [název_akce]-[číslo])
- V každém snímku vpravo dole text "ZŠ Seifertova".
- Snímky budou mít rozměry nejvíce 1360×768
Postup:
- Smaž neostré a nekvalitní fotografie
- Přejmenuj fotografie (bez diakritiky): [nazev_akce]-[cislo##]
- - zmenši fotografie na max. rozměr 1360×768
- přidej vodoznak ZŠ Seifertova
- Dodělej titulní obrázek (změň předlohu):
- název akce
- Připravil(a): [tvé_jméno]
Piktogram je obrázek,
informující např. o činnosti, místě …
Ukázky.
Vytvoř piktogram nabádající k chování v jídelně:
(stránka A5, na šířku, okraje 1 cm)
Nekřičíme.
Neběháme.
Nepředbíháme.
Nestrkáme do ostatních.
Pozdravíme kuchařky.
Slušně držíme příbor.
Jíme tak, abychom neušpinili: - stůl
- oblečení (svoje, ostatních)
Použité nádobí odevzdáme u okénka.
Po jídle uvolníme místo dalším.
Nepoužíváme mobil, nefotíme.
Pokud ušpiníme stůl, poprosíme kuchařku o hadr.
Upadne-li někomu talíř:
- nesmějeme se mu
- pomůžeme mu
- poprosíme kuchařku o vytření
Připrav si otázky pro návštěvu daného místa. Seskup otázky na fakta (jak?,
proč?…) a na počty (kolik?…).
Každou skupinu otázek seřaď od nejzajímavější po nejméně zajímavou.
Podle časových možností nám průvodce zodpoví otázky.
- Začni nejméně 14 dnů před odevzdáním
rozhovoru.
- Domluv se s učitelem, zda je schopen poskytnout rozhovor + domluv způsob
záznamu odpovědí.
(záznamové zařízení: mobil, fotoaparát, kamera - nezaznamenávej OBRAZ)
- Ukaž učiteli s otázky alespoň 2 dny PŘEDEM (pošli e-mail, předej výtisk…).
Učitel ti může navrhnout jiné otázky, vyřazení některých otázek.
- K rozhovoru si přines:
- výtisk dohodnutých otázek
- záznamové zařízení (NABITÁ baterie!)
Za rozhovor poděkuj.
- Záznam je to důvěrná informace - nezveřejňuj, po přepisu smaž.
- V přepisu rozhovoru přiřaď textům styly "Otázka" (tučně) a "Odpověď".
- Hotový psaný rozhovor pak autorizuj s tázaným učitelem (např. pošli mu
e-mailem a zjisti, zda učitel souhlasí s uveřejněním v tom znění).
Návrhy otázek:
dětství |
současnost |
Jaké záliby jste měl v
dětství?
Kde jste žil v dětství?
Do které základní školy jste chodil?
Kdybyste byl znovu žák, chtěl byste chodit do naší školy?
Co vás ve škole nebavilo?
Co vás ve škole nejvíce bavilo? (předměty, témata…)
Co jste dělával o přestávce?
Jaké hry jste v dětství hrával?
V čem se vaše dětství lišilo od života dnešních žáků?
Měl jste nějaké velké přání?
Čím jste chtěl být? |
Jaké máte záliby?
Jakou formou relaxujete?
Jakou hudbu posloucháte?
Máte oblíbeného herce, zpěváka, sportovní tým…?
Jak vnímáte žáky naší školy? (zlobivé, pracovité…)
Jaké máte oblíbené jídlo?
Máte domácího mazlíčka?
Domluvíte se cizími jazyky?
Chodíte rád do přírody? |
Prezentace s praktickými ukázkami - fotografie přes celou plochu obrazovky,
texty velké bez jiných prvků programu (nejlépe v PowerPointu či Libre Office
Impress).
Text prezentace dodej nejpozději v pondělí e-mailem učiteli.
Učitel Ti odpoví připomínkami k doplnění do prezentace.
Prezentace např. o mém koníčku:
- oblast, v čem spočívá
- co dělám, jak vypadá moje činnost
Praktické ukázky:
- mé výtvory (obrázky, videa, výrobky…)
- mé úspěchy (umístění ve sportu, úlovky…)
- mé vybavení (rybářská výbava, sportovní náčiní, programy, hudební
nástroj…)
- činnost (práce s programem, tvorba grafiky, střih videa, tanec, hra na nástroj…)
Elektronické ukázky:
- práce s předváděnými aplikacemi pro Android
- video (ukázka sportu, tance, moje činnost, průběh počít. hry)
TIP: kopii obrazovky mobilu (obrázek) lze
sejmout:
- v Androidu 4 a výš klávesovou zkratkou snížení _hlasitosti+vypínač
další info
- v Androidu nižší verze např. aplikací
screenshot
- na iPhone vypínač+Home
Anketa = průzkum názorů či zkušeností na aktuální téma v reprezentativním
vzorku (alespoň 20) respondentů (dotazovaných).
NEBUDEME pořizovat žádný elektronický záznam
(nepovoluje to školní řád).
Rozsah: alespoň 5 otázek, z toho nejméně 3 na dané téma.
Postup
- Předem pošli otázky ke schválení učiteli.
- Respondenty nenuť - budou odpovídat jen na základě dobrovolnosti
- Odpovědi stručně ZAPISUJ NA PAPÍR (viz
tabulka níže)
- Poznamenej si zajímavé, veselé odpovědi
- Vyhodnocení = prezentace:
- úvod - popiš svůj vzorek dotazovaných - pohlaví, věk (viz tabulka dole)
- ke každé otázce vytvoř koláčový graf s popisky (počty odpovědí, %)
- zhodnocení ankety - co jsi anketou zjistil(a), co tě překvapilo, jak
tě práce bavila…
Příklad tabulky na odpovědi:
třída |
chlapec, dívka |
1. Kolikrát týdně doma pomáháš? |
2. Jaké práce? |
3. Chválí tě za to rodiče? |
… |
5B |
ch |
4 |
nádobí, vysávání |
ano |
… |
5B |
d |
5 |
žehlení, úklid, nákupy |
málo |
… |
5B |
ch |
1 |
úklid |
ne |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
Příklad vzorku dotazovaných (v prezentaci):
třída |
chlapci |
dívky |
5B |
5 |
4 |
6B |
4 |
5 |
7B |
3 |
3 |
… |
… |
… |
Příklady témat:
- názory na událost (politická, společenská, sportovní, školní…), známou
osobnost…
- sledování TV, filmů, kultura (kino, divadlo), čtení knih, časopisů,
youtuberů…
- hraní her (WoW), Facebook…
- životospráva (jak moc, jak zdravě se stravuji, spánek, tělesné aktivity)
- zájmy (koníčky, sport), struktura využití volného času…
- využívání služeb (supermarket×malý obchod, šk. bufet, rychlé
občerstvení…), konzumní život (pasivní zábava, rychlé občerstvení, vyhazování
potravin, zájmy)…
- životní hodnoty (3 nejdůležitější hodnoty v životě, názor na
pravdomluvnost, pevné přátelství, peníze, zdraví, zištné chování…)
- znalost historie a vztah k ní
- jak a co se ti líbí v Jihlavě
Reprezentativní vzorek:
- nejméně 20 osob
- stejný počet jedinců ze všech kategorií (např.
ročníků školy)
- rovnoměrně zastoupeni chlapci i dívky (muži, ženy), nebo jen chlapci, jen
dívky
- např.: z každé třídy (A, B, C, D) vybraného ročníku nejméně 5 respondentů
(celkem alespoň 20 žáků)
- např.: z každé třídy 7. a 8. ročníku min. 3 žáci (celkem alespoň 20 žáků)
K anketě zpracuj:
- tabulku s počty respondentů
- ke KAŽDÉ odpovědi graf ("koláčový")
- co z ankety plyne (oblíbenost pořadu, mínění žáků o události, zájem o
téma…)
třída |
chlapců |
dívek |
6A |
3 |
2 |
6B |
3 |
4 |
6C |
4 |
4 |
celkem |
10 |
10 |
Napiš krátkou reportáž o navštívené akci, jako by autorem byl(a):
-
nadšený malý žáček
-
nespokojený rodič, ukazující, jak učitelé "ubližují" jeho
dítěti
-
nespokojený rodič, ukazující, jak žáci "ubližují" jeho
dítěti
-
úzkostlivá maminka přehnaně dbající o hygienu
-
zaměstnanec školy, který chce prezentovat schopnosti pedagogů,
organizujících akci
-
zaměstnanec školy, který chce prezentovat skvělé vybavení školy
-
žák, který chce pohanit školu
-
pubertální kluk (všechno je "špatně")
-
inspektor, který chce najít chyby v organizaci a přípravě akce
-
inspektor, který chce najít porušení předpisů (dozor učitele na
počet žáků, autorský zákon…)
-
nervózní důchodce, který s nelibostí sleduje počínání žáků, jak mohou
poškodit majetek školy a dělají rámus
- v reportáži uveď základní informace (název akce, místo, pro koho
byla určena, zhodnocení akce)
- postřehy si pisatel může i přizpůsobit
- všímej si především těch fakt, na která se soustřeďuje vybraný pisatel
Reklama
Příklady:
- p. (Vajíčko,
oddělování)
komunist
totalitní
socialist+animace
-
T-Mobile Kohák
Zadar
- Vyber si oblíbenou skladbu.
- Vyřízni si z ní vhodný 20-sekundový kus (z toho 2 s náběh, 2 s tlumení) a ulož jako [tvé
příjmení-název_skladby].
Použij např. freeware
Mp3DirectCut.
- Pošli toto mp3 e-mailem střihači, předmět MV + [tvé_příjmení].
- Nacvič si na uvedený kus hudby své vystoupení. Náměty:
- pohyb (tanec, gymnastický kousek…)
- playback
- některá tvá dovednost (chůze v rytmu, žonglování)
- veselá gesta
- činnost plyšáka, figurky, práce nohou, rychlá kresba, postupné objevování
věcí
- scénka (do ztišené hudby)
- Do formuláře (máš v e-mailu od učitele) vyplň:
- popis svého vystoupení - co budeš dělat (stačí 3 větami)
- čas hudebního doprovodu (v sekundách)
- popis místa vhodného k natáčení (rovná plocha, strom, houpačka…)
Střihač z našich mp3 kousků spojí skladbu, na kterou pak natočíme video.
Skladbu předem dostaneš, ať znáš pořadí svého klipu.
Vytvoř krátké video (natočením, animací, složením obrázků):
- s doplněným zvukem (hudba, zvuk stroje…)
- tvůj hlas v klipu řekne pár slov (příp. vytvoří zvuk, zazpívá…)
Náměty:
- reklama (akce doplněná hudbou, tebou mluvený komentář)
- např.
reklama na pivo Ježek
- pracovní postup - vaření, výrobek, jak hrát hru … (sestříhaný postup práce doplněný hudbou, tebou
mluvený komentář)
- dokument (o městě, zvířeti, domu… - záběry vybraného objektu
doplněné hudbou, tebou mluvený komentář)
např. film o Jihlavě (+jak
na to)
- hudební klip (vlastní hudební nebo taneční produkce, případně
playback) - např. 1,
2, další
libdub
- příběh (hraná scénka)
Seminární práce - Příprava a tvorba filmu
- Uveď stručně (v bodech) jednotlivé fáze přípravy
filmu
- Následující pojmy vysvětli VLASTNÍMI SLOVY (co
označují) + jakou úlohu má daná osoba (tým) při přípravě filmu:
- producent
- námět
- scénář
- produkce
- výrobní štáb
- hlavní kameraman
- VÝROBA
- kaskadér
- zvuk
- kostýmy
- zvláštní efekty
- STŘIH
- kritik
- distribuce
- Uveď zdroje (www adresy), ze kterých jsi čerpal(a).
Práci napsanou v textovém editoru pošli učiteli e-mailem. Předmět: MV -
Příprava a tvorba filmu - [tvé_příjmení].
Ověř si doručení e-mailu.