Měření objemu Magnetismus Konstrukce vozítka Měření rychlosti zvuku Pohyb Žákovské pokusy Síly Výrobky |
úkol | pomůcky | |
1. | Spočti objem třídy | 2 pásma, svinovací metr |
2. | Změř objem malých těles (ponořením do vody) - kuličky, mince… | malé kuličky, korálky, mince (desítky ks), odměrný válec (inj. stříkačka) |
3. | Změř objem plic (hadicí do převrácené 4litrové sklenice s vodou) | min. 4-litrová sklenice nebo PET láhev (ocejchovaná po 0,5 l), větší lavor, hadice, proužky papíru (k omotání okraje hadice na přiložení úst - hygiena) |
4. | Změř objem jablka, papriky (celé×rozkrojené) | jablko, paprika |
5. | Nastavení desky do vodorovné polohy | deska, vodováha, 3 nízké klíny |
6. | Zavěšení obrázků (samolepících štítků) do stejné výšky hadicovou vodováhou | hadicová vodováha, samolepící štítky |
Zjištění také hustoty (zvážením): | ||
jablka, papriky (celé ×rozkrojené) | +laboratorní váhy | |
malých těles | +laboratorní váhy |
POZN: Poloměr koule objemu 1 m3 = 0,62 m, koule s poloměrem 0,62 m má objem V = 0,998 m3.
Otázky:
Výrobek: kompas (zmagnetovaná jehla na korku či polystyrenu) s azimutovou stupnicí (pravítko, kružítko)
úkol | pomůcky | |
1. | Vyrob kompas (jehlu "natírej" magnetem, zapíchni do plovoucí hmoty a polož na vodu). | jehla, korek či polystyren, nádobka s vodou |
2. | Narýsuj kruhovou stupnici pro určení azimutu (pravítkem, kružítkem). | papír A5, tužka, kružítko, pravítko |
3. | Zjisti co nejpřesněji Sever (vyhlédni objekt přesně na severu). | (vyrobený kompas) |
4. | Vymysli postup, jak rozeznat 2 stejné tyčky (1 magnet a 1 nemagnet) 1×přiložením. | 2 stejné tyčky - magnet, nemagnet |
5. | Tělesu urči materiál: hliník, ocel-obyč, ocel-nerez, mosaz, zlato, ferit, uhlík, měď, olovo | (různé předměty - mag, nemag) |
6. | Zjisti, jak je zmagnetované těleso topení (střelkou).Načrtni těleso+Zemi a vysvětli důvod zmagnetování. | střelka |
7. | Geomag - zkonstruuj čtyřstěn, kterým na 1 kuličce zvedneme co nejtěžší těleso (kleště malé, velké…) | stavebnice Geomag, kleště |
* | ||
8. | Zjisti, jak má umístěné póly neznámý magnet + načrtni. | různé magnety (magnet z HDD, kuličkový…) |
9. | Urči zhotoveným kompasem 3 azimuty v učebně. | 3 papíry s čárou (+vyrobený kompas) |
10. | Vymysli postup, jak rozeznat 3 stejné tyčky (1 magnet a 2 nemagnet) 2×přiložením. | 3 stejné tyčky - magnet, 2 nemagnety |
Otázky:
úkol | pomůcky | |
1. | Zkonstruuj vozítko s co nejdelším dojezdem (nesmí být předem rozjeto) na reaktivní pohon. | špejle, brčka, gumičky, tavná pistole,
provázek, vlasec, tvrdý papír, špendlíky, kancel. sponky, izolepa,
balónky, trubičky k balónkům tavné pistole, kleště, kružítko, nůžky |
2. | * Vozítko uprav na pohon natažením gumičky. | |
3. | Sestroj raketu poháněnou balónkem (po vlasci) | vlasec, balónek, izolepa, brčka |
Otázky:
Odkazy: Piskač (vozíky z brček, s lukem)
Pomocí akustických stopek (aplikace PhyPhox) změř rychlost zvuku.
úkol | pomůcky | |
1. | Změř délku trasy a průměrnou rychlost výstupu po školním schodišti | stopky, 20 m pásmo |
2. | Změř dráhu a dobu pádu hopíku -> průměrnou rychlost -> rychlost při dopadu -> gravitační zrychlení | hopík, 20 m pásmo |
3. | Změř dobu výstupu a následného pádu při svislém vrhu (hopíku) | |
4. | Změř co nejpřesněji délku čáry na zemi (~trajektorie) - lep. páska, stopa robota… | barevná lep. páska nebo omyvatelná fixa, provázek, CD, metr, víčko PET, papír |
5. | ||
Jak spočítat gravitační zrychlení?
Změříme délku pádu s a dobu pádu t. Z nich spočteme průměrnou
rychlost při pádu.
Pád je pohyb rovnoměrně zrychlený, začíná nulovou rychlostí a končí vmax.
Průměrnou rychlost tohoto pohybu spočteme jako aritmetický průměr vprůměrná=
(0 + vmax)/2.
Proto vmax = vprůměrná×2
Když za t sekund hopík zrychlil na rychlost vmax,
přírůstek rychlosti za 1 s spočteme vmax/t = gravitační zrychlení
= g.
Otázky:
Jakou rychlostí se pohybuje obvod CD (při 10000 ot/min)? Průměr CD je 12 cm.
Připrav si doma sám (nebo ve dvojici) bezpečný pokus (ne oheň, chemikálie):
Náměty:
PŘEDEM domluv s učitelem realizaci pokusu.
(pošli učiteli e-mail se stručným popisem svého pokusu - 1 větou)
tř | žák | pokus |
7.B | Bažó Julie | suchý ubrousek pod vodou |
7.B | Duba Erik | směs látek ve sklenici se sama rozdělí podle hustoty |
7.B | Fousková Tereza | bonbóny Skittles |
7.B | Hendrych Vít | překlopená sklenice - voda nevyteče |
7.B | Hlávka Štěpán | plavání vajíčka ve vodě |
7.B | Kvasnička Filip | svíčka ve vodě, přikrytá sklenicí zhasne, stoupne hladina |
7.B | Netoličková Valentina | mléko + povrchové napětí |
7.B | Pěkný Daniel | prskavky pod vodou |
7.B | Picková Kateřina | vznášedlo z balónku a CD |
7.B | Policar Adam | rozpouštění ve studené a teplé vodě |
7.B | Poulová Barbora | odstředivá síla - rotace kbelíku |
7.B | Šimková Eva | lávová lampa |
7.C | Lorenc Tomáš | – |
7.C | Švorčík Ondřej | – |
7.D | Drbal Matěj | magnetické pole |
7.D | Nováková Nikola | svíčka ve vodě, přikrytá sklenicí zhasne, stoupne hladina |
7.D | Půlpán Petr Daniel | nabité těleso přitahuje proud vody |
7.D | Roušar Adam | – |
7.D | Rychecký Lukáš | teplotní roztažnost drátu |
7.D | Šilhavý Vít | rozpouštění + nasycený roztok |
Fyzikální videa - seriály: Alternátor Třebíč, Badatelna, Fyzikálne filmy, MrHacker, Věda pro bystré hlavy, Pokusy - Vím proč
Náměty: 10 awesome water tricks, bubliny, Škola hrou, top 41 amazing experiments, triky s vodou, Velmovská, 7 amazing physical tricks, 8 amazing fire tricks, 18 easy school magic
Zjištění těžiště židle, kytary, koštěte, pilky na železo,
Těžiště soustavy - akrobatická figura ("holubička", 2 artisté…).
Skládání sil, rozklad sil do směrů, zjištění síly "sjezdu" na nakloněné rovině (skateboard+lavička)
Kladka: Přetahování kladkami
Páka: zvedání učitele (žebřík), auta (páčidlo + dřev. hranol), přitažení auta ke stromu, vytahování hřebíků páčidlem
4 ruličky od toal. papíru unesou žáka (postav na ně desku).
úkol | pomůcky | |
1. | Vyrob "vodní hodiny" z a) PET láhve (propíchni dírku u dna,
voda vytéká) b) hadice (dolní konec hadice obal igelitem a stáhni gumičkou. Igelit propíchni jehlou, aby vykapávala voda.) |
provázek, průhledná hadice, igelit, gumička, silná jehla, (nálevka) |
2. | Zjisti, do jaké výšky vystříkne voda přivedená hadicí z nádoby. | nádoba s připojenou hadicí min. 1 m dlouhou |
3. | Vodováhou nastav desku do vodorovné polohy | deska, vodováha, temné klínky |
4. | Hadicovou vodováhou vyznač na stěně stejnou výškovou úroveň | delší průhledná hadice, samolepící štítky |
Nafukovací polštářek - nafukováním žák zvedne sám sebe
Padák 1