Spalovací motory obrázky

   obsah:
4-dobý zážehový
+ další díly motoru
4-dobý vznětový (diesel)
2-dobý motor
+ další části auta
Reaktivní motory
- proudový
- raketový
 

Ve spalovacím motoru vždy jeden výbuch směsi jednou posune píst dolů.
Píst tak (o 180°) otočí poháněnou hřídel a tím pohání stroj, auto…
Vybuchuje směs vzduch+kapičky paliva.

4-dobý (zážehový) motor

Pracovní fáze:
1. zmenší se sání (vzduchu) + otevřený sací ventil
2. stlačení (komprese)
* VSTŘIK pár kapek benzinu + jiskra na svíčce (zážeh)
3. zmenší se výbuch směsi (expanze) - píst koná práci
4. výfuk zplodin do okolí + otevřený výfukový ventil

Píst - "běhá" nahoru a dolů ve válci.
Válec - trubice, ve které "běhá" píst.
Ventil - uzavírá sací či výfukové potrubí.
Svíčka - zapaluje směs jiskrou.

Další díly:
*Klika (ojnice) - spojuje píst s klikovou hřídelí
*Vačka - "šišaté" kolečko, při svém otáčení otevírá ventily
*Kliková hřídel - "zalomená" tyč, otáčí jí písty
*vstřikovací čerpadlo
*karburátor

Ukázka: animace vímproč

4-dobý vznětový motor (diesel)

Pracuje stejně, jako 4-dobý zážehový, ale:

POZN: označení motoru 1,8 TDI:
- zdvihový objem 1,8 litru
- Turbo (= má turbodmychadlo) Diesel (= na naftu) Injection (= vstřikování)
- vynálezce - Rudolf Diesel (1858-1913)

2-dobý motor

Pracovní fáze:
1. stlačení (komprese) + sání směsi POD pístem
*[píst_nahoře]: jiskra na svíčce
2. zmenší se výbuch směsi (expanze) + malé stlačení směsi pod pístem
*[píst_dole]: výfuk zplodin do okolí + přepuštění směsi zpod pístu nad něj (přepouštěcími kanálky)

 

  4-dobý zážehový 4-dobý vznětový ("diesel") 2-dobý
palivo benzin
(olovnatý, bezolovnatý)
nafta benzin+olej 1:50
počet dob 4 4 2
konstrukce svíčka, ventily, vstřikování je nejtěžší, ventily, vstřikování svíčka, karburátor
výhody živý (rozsah otáček) silný lehký
využití auta, silné motocykly, moderní zahradní technika nákladní auta, pracovní stroje, automobily s označením "D", lokomotivy, lodě, stacionární generátory el. ruční stroje (pila…), zahradní technika, malé motocykly, Trabant, Wartburg
účinnost až 40 % 30 % 20 %
vypnutí přerušením zapalování přerušením přívodu paliva přerušením zapalování
zajímavost až 300 ot/s zdvihový objem i desítky litrů každá 2. fáze je pracovní

Motor přeměňuje: chemická energie paliva -> práce (=pohon auta, stroje…).
Spalovací motor = plýtvání - většinu energie přemění na TEPLO.

Zabrzděním se také zbylá energie pohybu přemění (v brzdách) na TEPLO.

Další části auta

Kotoučová a bubnová brzda.
Turbodmychadlo: "vrtule" plnící válec pod vyšším tlakem -> větší výbuch a výkon motoru.
Převodovka (~ přehazovačka na kole): otáčení motoru převede na pomalé či rychlé otáčení kol (dle potřeby).
Spojka: sešlápnutý spojka-pedál oddálí přitlačený spojka-kotouč. Tak se může motor točit jinak, než kola (při řazení).
Chlazení + chladič: chladí motor (vodní náplní), aby se nepoškodil přehřátím.
Katalyzátor - speciální část výfuku, přemění škodlivé zplodiny na méně škodlivé.

Zajímavosti: dvoudobý motor v lokomotivě (video)

Reaktivní motory

Reakce = odpověď na nějaké působení.

Reaktivní motor směrem dozadu žene plyn či kapalinu. Reakce: motor (i s poháněným tělesem) jsou tak tlačeni dopředu.
(takto se pohybuje např. sépie, vodní skútr, flyboarding)

Reaktivní pohon - video (v čase 2:50)

Proudový motor1. Proudový (tryskový) motor

Turbína žene plyny za letadlo. Turbínu roztáčí hořící palivo proudící z trysek.
Využití: většina dopravních i vojenských letadel, rekordní vozidla…

2. Raketový motor

Raketový motorPalivo hoří, jeho zplodiny jsou vypuzovány za raketu.

Využití: rakety (dopravní, vojenské) + řízení raket (do stran…), "Kaťuše" (obr), silvestrovské "rachejtle"…
Nese palivo+okysličovadlo (v mezihvězdném prostoru není vzduch - nepracoval by).

 


 

Video: Tomáš Tyc, Krása fyziky - fyzika krásy (40. - 43. min) - PET láhev jako raketa,
Vodní raketa: návod1 návod2, pořádná
Sirková raketa + návod


* Wankelův motor

Fungování motoru - řez
Největší motor na světě