je program pro vytváření a úpravy vektorových obrázků - např.
Libre Office, Inkscape,
MS Word (vektorově kreslí tvary) …
(Vektor = šipka vyjadřující velikost + směr.)
Obrázek neukládá jako každý bod obrazovky, ale matematickým vyjádřením jednotlivých tvarů (objektů).
Jednotlivé objekty lze později měnit.
Výhody vektorového editoru:
Nevýhoda:
Objekty se vykreslují v pořadí, ve kterém byly nakresleny (podle toho
se překrývají).
Změna pořadí (překrývání): P myšítkem na objekt->Uspořádat->Přesunout blíž, dál,
za objekt…
Objekty lze kopírovat (např. Ctrl+C, Ctrl+V).
Pravidelný útvar (kruh, čtverec…) - při kreslení drž SHIFT.
Obarvení označeného objektu: L myšítkem volím barvu výplně, P myšítkem barvu
obrysu objektu.
Více objektů najednou lze vybrat:
Vybraný (označený) objekt:
Automatické zarovnávání objektů k mřížce: Nástroje->Možnosti->Libre Office Draw->Mřížka->
Přichytit k mřížce.
= několik objektů, které jsou společně brány jako jeden objekt (všechny najednou
přesunu, zkopíruji,
smažu…)
Vytvoření skupiny:
Úkol: nakresli 1 objekt (obličej, auto), vytvoř z něj skupinu,
zarovnej, rozmísti a zkopíruj do
sady (např. hlediště, parkoviště).
Ukázka:
jednoduché obrázky
POZN: pozdější úprava textu: dvojklikem na text (nebo F2).
Podobně jako seskupení, v místě překrývání objektů vzniknou prázdné oblasti.
P myšítkem na objekt -> Překlopit -> [Svisle či Vodorovně]
a) P myšítkem na objekt (nebo F4) -> Umístění a velikost -> Rotace
b) Změnit->Otočit
Označený objekt:
,
symbolem
nastav osu (střed) rotace.
Ukazatel myši:
- otočení
- v rohu
- zkosení
- střed strany
- přesun středu rotace
Úkol - učebna: vytvoř plánek učebny s lavicemi, židlemi i počítači. Název souboru [učebna-tvé_příjmení].
Návod: - vytvoř pohled shora na 1 lavici s počítačem, židli (pečlivě, vybarvi co
nejvěrněji)
- kopírováním rozestav lavice a židle po třídě
- obrys třídy - obdélník - uprav podle rozestavěných lavic
Úkol - ciferník: vytvoř vlastní ciferník hodin. Název souboru [ciferník-tvé_příjmení].
Návod: - kruh (celý ciferník), doprostřed malý kroužek (na upevnění ručiček)
- čárky po 5 minutách - vytvoř dvojici (pro 3 h a 9 h), seskup a kopíruj po 30°
další. Všechny dvojice zarovnej na střed (svisle i vodorovně)
- do ciferníku si vlož vhodný obrázek (pod celé pozadí nebo jen do vybraného
místa)
(
Průhlednost objektu)
je čára s význačnými body (tzv. uzly). Její tvar nastavíme "táhly" v
jednotlivých uzlech.
Úpravy bodů - možné v režimu
"Upravit body".(P myšítkem na křivku-> Body)
Zobrazení panelu k ovládání bodů: Zobrazit-> Nástrojové lišty -> Upravit body
Ukázka: Bézierova křivka
Tvar z více Bézierových křivek (srdce…):
- obě křivky (tak, jak je chci spojit) označ (klikej Shift+)
- nástrojem
orámuj body, ve kterých křivky spojit. Na vybraný bod P myšítkem->Tvary->Spojit
- k vybarvení musíme křivku uzavřít: P myšítkem na křivku-> Uzavřít objekt
Úkol - kružnice: nakresli Bézierovou křivkou kružnici (podle předem
nakresleného kruhu).
Úkol-květina: Nakresli Bézierovou křivkou okvětní lístek květiny (oblouk, uzavři jej). Zkopíruj dalších 5 kopií - každý bude mít jeden z úhlů otočení 0°, 60°, 120°, 180°, 240°, 300°. Poskládej do květu, přidej stonek a list. Název souboru [kytka-tvé_příjmení].
Bod křivky může mít podle určení:
- úhlový bod ("táhla" různě dlouhá, různý směr)
- plynulý přenos
("táhla" různě dlouhá, stejný směr)
- souměrný přenos
("táhla" stejně dlouhá, stejný směr)
Úkol - srdce: Nakresli Bézierovou křivkou polovinu srdce, zkopíruj
druhou (překlop vodorovně). Spoj, uzavři křivku a vybarvi.
*Ze srdcí pak udělej
ještě čtyřlístek se stonkem.
Úkol - mrak: nakresli Bézierovou křivkou mrak (alespoň 5 bodů, uzavři křivku, všechny body úhlové, všechna "táhla" směřuj ven)
Objekty jsou umístěny na vrstvě (~průhledné fólii).
Vrstvy (~fólie) na sobě leží a podle pořadí se překrývají.
Vrstvu lze:
- smazat
- změnit pořadí
- udělat neviditelnou …
- uzamknout, odemknout
Zamčenou vrstvu nelze upravovat, nepracuji ani s objekty na ní.
Kótovaný
plánek pokoje - v měřítku 1:20 nakresli plánek (půdorys) svého pokoje. Rozměry okótuj.
Název souboru [pokoj-tvé_příjmení].
Požadavky: - kóty v obrázku = skutečné rozměry
- kóty jsou vždy mimo obrys, vzájemně se nepřekrývají
- tvary: obrys černě, výplň bílá nebo jiná hodně světlá barva
- popiš textem (stůl, skříň…) obrazce, u kterých není jasné, co jsou zač
Dveře vytvoř pomocí kruhové výseče
.
Přepočet rozměrů:
skutečná délka :20 = délka v plánku
délka v plánku × 20 = skutečná délka
(pomůcka k
přepočtu)
(další kótovaný plánek např. školní: učebna, třída, počítačový stůl, doma:kuchyňská linka, zahrada, schodiště…)
Kótovaný 3D výkres -
vytvoř 3D pohled na skříňku či obdobný objekt a okótuj. Měřítko
1:10. Název
souboru [skříň-tvé_příjmení].
Požadavky: - poličky i stěny - tloušťka 2 cm (ve skutečnosti)
- kóty v obrázku = skutečné rozměry (jen čísla, bez jednotky)
- kóty jsou vždy mimo obrys, vzájemně se nepřekrývají, jsou svislé, vodorovné
nebo 45°
- tvary: obrys černě, výplň bílá (případně hodně světlá barva)
- otevřená dvířka vpředu (průhledná 40 %)
Návod: - nakresli 1 polici, pak využij
kopírování
- hrany směřující dozadu kresli úhlem 45° (úhel naměř pomocnou čárou)
- hrany směřující dozadu se kreslí 1/2 své délky (50 cm hluboké skříni maluji
hrany, jako by měly 25 cm)
- dvířka (lze i tvar převedený na mnohoúhelník) uprav, průhlednost nastav
Oblast->Průhlednost
Ukázky:
jednoduchá![]() |
dělená![]() |
zjednodušená verze (známkou 1 bude hodnocena pouze při precizním provedení) ![]() |