Malování je program pro vytváření a úpravy obrázků - je to jednoduchý grafický
editor (bitmapový).
Manuál
programu (na webu Microsoft).
Nastavení barev - barva popředí a
pozadí
.
Zobrazení panelu barev a panelu nástrojů: Zobrazit-> (panely).
Nastavení velikosti obrázku:
Nastavení tloušťky čáry (i pro obvod obrazců) - v nástroji "úsečka"
- volby
Shift + kreslení čáry - čára má sklon o násobku 45°.
Volby kreslení obrazců:
![]() |
obvod | |
![]() |
obvod + výplň | |
![]() |
výplň |
Malování kruhu, čtverce - držím SHIFT.
Kreslení nového obrázku: Soubor -> Nový (Ctrl+N)
Guma
- L myšítkem: maluje barvou pozadí
Přebarvení:
Nástroj guma
- P myšítkem
nahradí v obrázku barvu popředí barvou pro pozadí (při nastavení
lze gumou provést - viz obr.)
Nástroj výběr
- volby:
![]() |
vybere oblast tak, jak je | |
![]() |
barvu pozadí bere jako průhlednou |
POZN:průhledná je barva POZADÍ - např. zde
žlutá
.
POZN: Uložení obrázku - na disk H:, formát PNG!!!
Úkol - obr1: namaluj
základní tvary – ulož jako obr1-[tvé-příjmení].PNG:
Úkol - matika1:
namaluj matika1-[tvé-příjmení].PNG:
- tloušťka čáry – střední
- trojúhelník IJK je rovnoramenný
- nejprve nakresli kružnici, najdi přesněji její střed. Z kopie pak vytvoř úhel.
Úkol - jablka: namaluj jablko (1 cm), ze 6 jablek vytvoř přesnou řadu. Do bedny dej 2–3 řady jablek, bedny srovnej na paletu. Paletu zkopíruj vedle. Pojmenuj jablka-[tvé-příjmení].PNG
řada jablek | palety s bednami jablek | |
![]() |
![]() |
Úkol - šachovnice: namaluj
šachovnice-[tvé-příjmení].PNG
Úkol - smajlík: namaluj smajlík-[tvé-příjmení].PNG
Úkol - obličej: namaluj obličej-[tvé-příjmení].PNG
Úkol - ovoce: namaluj
samotné ovoce ovoce-[tvé-příjmení].PNG
složení ovoce do mísy | banán | |
![]() |
![]() |
|
mísa 3D | mísa | |
![]() |
![]() |
Úkol - vánoční přání: namaluj prani-[tvé-příjmení].PNG
Úkol - autobus: namaluj autobus-[tvé-příjmení].PNG
Obrázek->Atributy-> nastav šířku 1024 a víc, výšku 768 a víc
P myšítkem na vybranou oblast––>
symetrický obrázek | ||
![]() |
![]() |
![]() |
Úkol – srdce: srdce-[tvé-příjmení].PNG
Úkol – akrobati: namaluj akrobati-[tvé-příjmení].PNG
Úkol – auta: auta-[tvé-příjmení].PNG
Úkol – drak: namaluj drak-[tvé-příjmení].PNG
P myšítkem na výběr -> Překlopit či otočit.
Úkol – čtyřlístek: namaluj čtyřlístek-[tvé-příjmení].PNG
Úkol – hvězda: namaluj
hvezda-[tvé-příjmení].PNG
P myšítkem na výběr -> Roztáhnout či zkosit -> Velikost (v %)
Úkol – panáčci: namaluj panáčci-[tvé-příjmení].PNG
P myšítkem na výběr -> Roztáhnout či zkosit
Použití:
- aby obrázek vypadal prostorově (3D)
- kreslení stínu
stín | 3D město | |
![]() |
![]() |
Úkol – kostka-hrací: namaluj
kostka-hrací-[tvé-příjmení].PNG
Úkol – kostka-foto: vytvoř kostka-foto-[tvé-příjmení].PNG
Do 3 stejně velkých fotografií zkopíruj tentýž čtverec, vnější oblast ořízni.
Úkol – stín: namaluj stin-[tvé-příjmení].PNG
Úkol – pokoj: namaluj
pokoj-[tvé-příjmení].PNG
3 fotografie (stejně vysoké), boční fotografie roztáhni <–> 50 %, zkos
svisle (levý +45°, pravý -45°).
Úkol – město: namaluj město-[tvé-příjmení].PNG
Postup:
Úkol – fotomontáž-auto:
vytvoř
fotomontáž-auto-[tvé-příjmení].PNG: Např. dopravní prostředek ořízni podél obrysu, pak třeba zkrať (vynecháním
středu) či prodluž (kopírováním střední části).
Příklady:
Úkol – fotomontáž: vytvoř fotomontáž-[tvé-příjmení].PNG: z jednoho obrázku vyřízni objekt, vlož jej do druhého o brázku:
Ke svému obličeji dokresli postavičku v (pro tebe typické) situaci.
Úkol – karikatura:
vytvoř
karikatura-[tvé-příjmení].PNG:
Velikost obrázku 1600×1200
Nadpis: Třída 6.C
Do obrázku zkopíruj karikatury spolužáků a pěkně je rozmísti.
Ulož jako tablo-[příjmení].PNG